Clear Jail Minotaur
Céleste Rogosin (FR, US)
Clear Jail Minotaur
Installation

“If what we can perceive with our senses delimits what is politically possible, then how do we make legible forms of power that are invisible? How can we imagine ourselves out of a box that we don’t even know we’re stuck inside?” Jackie Wang, Carcercal Capitalism.

Clear Jail Minotaur is an installation and performance organised around a mask in the collection of the Musée Royal de l’Afrique Centrale in Tervuren, Belgium. Reproduced in Murano glass and fitted with sensors, the mask acts on a sound composition that interlaces and weaves together the discourses of thinkers, prisoners and musicians on the subject of confinement. The Minotaur is a central, ambiguous figure in Greek mythology. He of course represents the instinctive, animal part of man, but he is also a prisoner of the maze and carries the stigmata of his birth. Clear Jail Minotaur is a reflection on the figure of the contemporary prisoner caught in the trap of the technologies of ubiquity and in the tyranny of transparency. In the current situation, with inequalities heightened by the global pandemic, technology in the ascendant, and identity and racial issues still acute, the Minotaur is a figure that, sadly, is constantly proving its relevance. To accept its mask could be a way of re-enchanting by the body the irreducibility of our desire for freedom.

Céleste Rogosin
Céleste Rogosin France, États-Unis
Promotion Jonas Mekas

Born in Paris in 1989, Céleste Rogosin Lives and works between Paris and Tourcoing. Trained as dancer at the conservatoire in Angers, then at the Laboratoire de Formation au Théâtre Physique (Paris), and in visual arts at Le Fresnoy, Rogosin hybridises the experience of bodies with that of the visual arts in installations, performances, objects and films.

    • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation
    • Berengo Studio A Glass Studio transforming the Art of Glass through collaborations with Contemporary Artists
    • Icam - Institut catholique d'arts et métiers Fondé en 1898 à Lille en France par les jésuites à la demande des industriels de la région, avec notamment l'aide financière de Philibert Vrau4. Depuis la création de l'Institut de Lille, cinq autres sites ont vu le jour en France et cinq à l'étranger. L’Icam est membre de la FESIC, un réseau d’établissements d’enseignement supérieur associatif (privé à but non lucratif).