What is a rat without a tail?
Dorian Nour Jespers (BE)
What is a rat without a tail?
Installation

Installation vidéo, 6 min

Locked into a taxi heading to an unknown destination, a tree sways in a non-existent wind. Facing it, with us, an assembly plays on the symbols of accusation and fantasy in order to invite us to project a narrative. Wordlessly, the silence of the tree is the orchestra of our allegories. It is constructed by all the suppositions that we address to it. What is a rat without a tail? is a work in motion that gives the impression a primordial event has taken place, one that we need to find out about because it seems to be orchestrating the symbolic dialogues and purported clues. The back and forth between the trial and the taxi are transformed into refrains; the words become nonsense that stintingly isolate flashes of uncontrolled emotions. A disorder is woven and contained, enlaced in space. All the propagating external panic is our path. In What is a rat without a tail? these transitions from calm to movement, from silence to frenzy , from the microscopic to immensity or, again, from suspicion to rumour, invite the brief cessation of signifying – a cessation that is not brutal or definitive because it is precisely this suspension that is the becoming of our fictions that go from fragile to powerful, and in any case are decidedly human.

Dorian Nour Jespers
Dorian Nour Jespers Belgique
Promotion Marie Curie

Dorian Jespers (Brussels, 1993) is a graduate of INSAS and KASK. The fusion of visual research and artistic freedom is a pillar of his singular, personal world. His film Sun Dog, winner of the grand prize in Rotterdam, has been invited to nearly a hundred festivals and shown at MoMA, Tate Modern and the European Film Awards.

Cursus

2020-2022 Post-Master LE FRESNOY, STUDIO NATIONAL DES ARTS CONTEMPORAINS (FR)
2017-2020 Master Audiovisual Arts KASK & CONSERVATORIUM (BE)
2012-2016 Bachelor Image INSAS (BE)

    • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation
    • SAGA Mercedes-Benz Lille Distributeur d'automobile, camions, véhicules utilitaires Mercedes : ventes de véhicules Mercedes neufs et occasions pour particulier
    • Kunstendecreet - Flanders Het Kunstendecreet is een instrument van de Afdeling Kunsten van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media van de Vlaamse Gemeenschap dat de ondersteuning van de professionele Vlaamse kunsten regelt.

Het Kunstendecreet is het kader voor de subsidiëring van de professionele kunsten binnen alle kunstdisciplines behalve film en letteren. Daarvoor zijn respectievelijk het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Vlaams Fonds voor de Letteren bevoegd.