Le cercle vide
Stéphanie Roland (BE)
Le cercle vide
Film -

Nothing really survives here. The base is so deep that no light ever penetrates it. A glacial space, dark and empty. Very few boats pass there, we do not know when the falls will come.

This experimental documentary follows the fall of a spatial object towards a mysterious point at the heart of the earth. How do you make the portrait of a place without traces or markers? This journey in which the codes of science fiction have been reversed attempts to approach a point that is inaccessible in terms both of its geography and its representation. For this project, Stéphanie Roland created a camera that combines the technologies for capturing images in space and in water, using waves. These technologies interest her in the sense that they can be new tools for exploring strata of the real that, even if we know they exist, elude our perception. To observe the world such as it does not appear to us, and to invent the possibility of rediscovering it.

Stéphanie Roland
Stéphanie Roland Belgique
Promotion Jonas Mekas

Stéphanie Roland is a Belgian-Micronesian visual artist based in Brussels who regularly exhibits her work internationally. Her projects have been presented in major institutions such as the Louvre, the Benaki Museum, Bozar, MIT, Le Botanique, MOPLA and Wiels, and at the Kampala International Biennale of Art. In 2017 she took part in the group show at the Antarctica Pavilion at the 57th Venice Biennale, where she presented her film Deception Island in world première. Her films have been selected for international festivals including the Rencontres Internationales Paris/Berlin, Venice and FID Marseille.

  • Scénario: Stéphanie Roland
  • Interprétation: Carole Huot-Duclos
  • Image: Jorge Piquer Rodriguez
  • Montage image: Margaux Serre, Stéphanie Roland
  • Montage son: Raphaël Zucconi
  • Mixage: Yannick Delmaire
  • Accompagnement artistique: Joan Fontcuberta
  • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation
  • Neuflize OBC Banque française issue de la fusion de la Banque NSMD (Neuflize Schlumberger Mallet Demachy) et OBC (Odier Bungener et Courvoisier) en 2006
  • Thalès Alenia Space Thales Alenia Space est une coentreprise franco-italienne du secteur de l'industrie spatiale basée à Toulouse et Cannes.
  • Acte Académie Ecole de maquillage
  • Centre national d’études spatiales Le Centre national d'études spatiales est un établissement public à caractère industriel et commercial chargé d’élaborer et de proposer au gouvernement français le programme spatial français et de le mettre en œuvre.
  • Agence spatiale européenne L'Agence spatiale européenne, le plus souvent désignée par son sigle anglophone ESA, est une agence spatiale intergouvernementale coordonnant les projets spatiaux menés en commun par une vingtaine de pays européens.
  • Fédération Wallonie – Bruxelles (FWB) La Communauté française de Belgique (CFB), ou Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB) dans ses communications depuis le 25 mai 20111, est l'une des trois communautés fédérées de la Belgique. Elle exerce ses compétences sur le territoire de la région de langue française et de la région bilingue de Bruxelles-Capitale.