C'est pour quoi
Jérôme Nika (FR)
C'est pour quoi
Installation

The musical improvisations presented in C’est pour quoi play on the convergences and divergences between the individual’s intentions and their repercussions for the group (and vice versa). Put out on a spatialised sound system that combines private and collective listening, the music results from the interaction between the computer agents endowed with “musical memories” and the “stimuli” put in by improvising musicians. C’est pour quoi presents a form frozen by the recording of improvisatory duos involving a “saxophone human musician” and a “machine human musician” using automated learning technologies for real-time interactive creation. Breaking free of the didacticism that is de rigueur in the field of “creative AI” and focusing all its attention on the resources, the installation maintains a confusion of sources and roles. It presents the “naked” finality of the creative process using new generation instruments to exploit the creative practices that they offer: meta-improvising and composing on the scale of intentions. Partner musicians on this project: Rémi Fox, Steve Lehman.

Blandine Tourneux, Eric Prigent, Bertrand Scalabre, Sébastien Cabour, Cyprien Quierat, Vir Andrès Hera, Cindy Coutant, Mathilde Ganancia, Axel Roebel, Musical Events team, Ircam.

Jérôme Nika France

Jérôme Nika is a musician and researcher in man-machine musical interaction. His work bears on the mobilisation of memory in a creative context and he has engaged in numerous collaborations on improvised music (Steve Lehman, Bernard Lubat, Benoît Delbecq, Rémi Fox) and contemporary music (Pascal Dusapin). The software instruments that he has developed with Ircam (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) have been applied in over sixty productions: Onassis Center, Athens; Ars Electronica; Annenberg Center, Philadelphia; Centre Pompidou, Collège de France, Centquatre; Montreux Jazz festival, etc.

CNC - Dispositif DICRéAM

  • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation
  • CNC Centre National du Cinéma