IN-URBE
Ugo Arsac (FR)
IN-URBE
Installation

“From’’ the city and “in’’ the city …
It happens underneath,
In Leviathan’s intestines.

There are maps of the surface, organised and indisputable. There are others that are fractal and complex, maps of the depths. I spent a year exploring the underground world of Paris, collecting 3D scan of this tangled, obscure and symbolic system.

“There are all the things we don’t see, that we don’t want to see, that we have forgotten.” Squeezing through these narrow passages at night, passing through the spirals and murky waters of a sleeping metropolis, I discovered another interpretation of space in which one senses a mystical echo, one feels oneself to be in a neuronal world.

The installation IN-URBE is a stratified labyrinth on an uncertain scale. Sitting on a block of black marble, massive and cold, we remain in contact with the earth while on a VR headset we set off on an inward, introspective journey. Are we passing through the underground world or penetrating the folds of our own consciousness?

To underground encounters, to impromptu guides, to stories, to anecdotes, and to all those who were of precious help but prefer to remain in the shadows, unnamed.
To the marvellous secret gift of Pierre-bleue from Belgium.
And to all the people mentioned below, or not, who were excited about the project.

Amir Sassone, Suni Prisco, Brice Nougès, Antoine Boucherikha & Thomas Rouvillain, Juan-Pablo Villegas, Alexis Hallaert, Pierre-Yves Boisramé,

Paolo Cirio, Eric Prigent, Cyprien Quairiat, Massimiliano Simbula, Laurent Delplanque, François Bedhomme, Pierre Le Lay, Alice Goudon, Cindy Coutant.
Caroline Flipts & Ludwig Ryckebosch, Véronique Baton, Paola Dall’Olio. K, Cena, Microcosme, R, Kapa, Roti, IDfix, A, Mthsbns, Denis.

Ugo Arsac
Ugo Arsac France
Promotion André S. Labarthe
Cursus

2018/2020 - Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing.
2013/2017 - ENSAD, Arts Décoratifs, Paris.
2015/2016 - NTUA, Cinema department, Taipei.
2012/2015 - ENSBA, Beaux Arts, Paris.

    • Nextsound Lab Next Sound Lab est un studio de création sonore spécialisé dans la production et la postproduction de contenu audio immersif pour le cinéma, les vidéos à 360° ...
    • CELC – European Confederation of Flax and Hemp The European Confederation of Flax and Hemp (CELC) is the European agro-industrial organisation uniting all stages of production and transformation of flax and hemp. Founded in 1951, CELC represents 10,000 European enterprises across 14 countries, and oversees fibre development from plant to finished product.
    • Flaxco ® LET'S DO IT WITH
NATURAL COMPOSITES
    • Ardenome En 2018, le fonds de dotation EDIS crée l’Ardenome et transforme l’ancien Grenier à sel en lieu culturel. C’est aujourd’hui un lieu d’innovation, de création et d’expression transversale dans le champ de l’art des nouveaux média.
    • EDIS – Digital art fund EDIS est le premier fonds de dotation en France dédié à l'art des nouveaux média. La philanthropie est la singularité du fonds…
    • Centquatre-Paris 104 Le Centquatre est un établissement public de coopération culturelle parisien, ouvert depuis le 11 octobre 2008 sur le site de l'ancien Service municipal des pompes funèbres, au 104 rue d'Aubervilliers, dans le 19e arrondissement de Paris
    • Scam La Scam a été créée en septembre 1981 par 24 auteurs dont l’objectif était de faire reconnaître le statut des réalisateurs de documentaires et d’obtenir la protection et la répartition de leurs droits à chaque diffusion de leurs œuvres. En quelques années, les membres fondateurs ont rassemblé autour d’eux plusieurs milliers d’auteurs. Aujourd’hui, 45 000 auteurs sont membres de la Scam. Elle est présente dans le monde de la propriété intellectuelle, au même titre que la Sacd pour les œuvres dramatiques, la Sacem pour la musique ou l'Adagp pour les arts graphiques et plastiques.
    • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation