Amor Omnia
Yohei Yamakado (JP)
Amor Omnia
Film -

Amor Omnia: love is all. These words are spoken by Gertrud, the eponymous heroine of Carl Theodor Dreyer’s last film, when this courageous woman, who in her own words has been forgotten by the world, is called on at her home by her old friend Axel, who has come from Paris for what is his last visit. They are like an infinite echo to all the other moments in this masterpiece by Dreyer, and inevitably bring to mind the famous line from The Eclogues, that singular poem by Publius Vergilius Maro.

Omnia vincit amor; et nos cedamus amori
Love conquers all, so we too shall yield to love

Amor Omnia is freely inspired by Virgil’s Eclogues and incorporates the original text. It is an acousmatic work insofar as the image is sometimes deliberately hidden, but also a cinematic work in the sense that it is written with sounds and images. When the words are heard the black screen, that essential filmic surface, appears as it does in the film Branca de Neve (Snow White) by Joao César Monteiro, who once told an interviewer: “Manoel de Oliveira wanted to make a film that was totally black, whereas I made a grey one. The way is therefore open.”

The language of this work will be Latin. It will be subtitled with French from Paul Valéry’s verse translation, published by Gallimard in 1956.

Yohei Yamakado
Yohei Yamakado Japon
Promotion Michelangelo Antonioni

Yohei Yamakado (1987, Kobe) makes sound and visual works. He studied philosophy and cinema before graduating in fine arts from Le Mans, then in 2012 founded Récit, a Paris-based record company open to all forms of aural experiments, from acoustics to contemporary music. His productions have been presented at several events and in a number of institutions such as FRAC Grand Large – Hauts-de-France (2019), LʼOnde (2018), Nuit Blanche Kyoto (2015, 2016, 2017), Towada art centre (2016), Goethe Institut Paris (2014) and IRCAM (2014). His sound compositions are available in vinyl, CD and digital formats and his scores are published by the Récit and Aotoao labels.

  • Scénario: Yohei Yamakado
  • Interprétation: Solène Gaillot, Mana Haraguchi, Clément Vieille, Riccardo Giacconi, François Bonenfant
  • Montage son: Raphaël Zucconi
  • Étalonnage: Pauline Sicard
  • Mixage: Rémi Mencucci
  • Musique originale: Yohei Yamakado
  • Son: Raphaël Zucconi
  • Montage image: Raphaël Rueb
  • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation
  • IRCAM - Centre Pompidou L'Institut de recherche et coordination acoustique/musique est aujourd'hui l'un des plus grands centres de recherche publique au monde se consacrant à la création musicale et à la recherche scientifique. Lieu unique où convergent la prospective artistique et l'innovation scientifique et technologique, l'institut est dirigé depuis 2006 par Frank Madlener, et réunit plus de cent soixante collaborateurs.

L'Ircam développe ses trois axes principaux - création, recherche, transmission - au cours d'une saison parisienne, de tournées en France et à l'étranger et d'un nouveau rendez-vous initié en juin 2012, ManiFeste, qui allie un festival international et une académie pluridisciplinaire.

Fondé par Pierre Boulez, l'Ircam est associé au Centre Pompidou sous la tutelle du ministère de la Culture et de la Communication. Soutenue institutionnellement et, dès son origine, par le ministère de la Culture et de la Communication, l'Unité mixte de recherche STMS (Sciences et technologies de la musique et du son), hébergée par l'Ircam, bénéficie des tutelles du CNRS et de l'université Pierre et Marie Curie, ainsi que, dans le cadre de l'équipe-projet MuTant, de l'Inria.


Source: http://www.ircam.fr/ircam.html
  • La Fémis École nationale supérieure des métiers de l'image et du son.
  • EMS Stockholm Since 1964, EMS Elektronmusikstudion is the centre for Swedish electroacoustic music and sound-art. EMS is run as an independent part of Musikverket (Swedish Performing Arts Agency).